Vad är SEO?
Biljoner sökningar görs på internet varje år, och många av dem syftar till att besvara frågor om tjänster och produkter. Detta innebär att SEO är en central del av digital marknadsföring och att implementera och SEO-strategi är ofta vägen till framgång. Förr handlade SEO mest om att upprepa några väl valda sökord så ofta som möjligt, men i takt med att Googles algoritmer blir allt smartare krävs det mer för att synas överst i söklistorna. Detta kräver både förståelse för vad människor letar efter online och att svara på deras frågor på ett sätt som är vettigt för algoritmen, vilket diskuteras nedan.
Dölja blogginlägg med nyckelord
Även om sökmotorerna snabbt blir smartare och bättre på att värdera innehåll, är användningen av nyckelord fortfarande varje hörnstenen i SEO-strategi. När du har bestämt dig för ett ämne som du vill skapa innehåll för att du alltid ska göra en nyckelordssökning. Nyckelord berättar för dig vad din målgrupp tycker om ditt ämne. Genom att först veta vad din målgrupp är intresserad av och sedan producerar det, kan du nästan garantera att innehållet kommer att uppmärksammas. Använd gärna detta språk i din rubrik eller innehållsförteckning.
Bra innehåll
Bättre innehåll – öka dina bloggar SEO-ranking Förutom alla knep för att använda nyckelord, bakåtlänkar och metadata för att rankas högre i sökresultaten finns det en sak du aldrig får glömma: innehållet ska alltid vara värt att läsa eller titta på. Det innehåll du skapar är först och främst till för användare, inte för sökmotorerna. Det kan låta självklart, men eftersom det mesta av SEO är digitalt är det lätt att glömma bort: SEO hjälper människor att hitta dig och din webbplats, men kvaliteten på innehållet är det som får dem att komma tillbaka, och i sin tur är algoritmer det som gör att ditt innehåll indexeras högre. I takt med att algoritmerna blir smartare och använder smartare utvärderingsmetoder som semantisk sökning och rika resultat blir det viktiga att hålla en hög kvalitetsnivå på allt innehåll som du publicerar. Sedan början av 2010-talet har Google gått från sökordsanalys till att ge en mer kontextuell förståelse av innehållet. Detta har accelererat i takt med att allt fler använder röst- och AI-assistenter som Apples Siri och Googles Alexa för att göra webbsökningar. Det innebär att algoritmerna bättre kan förstå avsikten med en fråga och inte längre bara titta på ord, utan att vara mer benägna att gynna väl utforma innehåll som följer en logisk struktur och rankas högre i sökmotorer. För att innebära att det inte längre kan vara nyckelord för att driva trafik.