Vad är egentligen content?

Det pratas mycket om begreppet “content” idag och så även från min sida, men vad är det egentligen?

Kort och gott så är content det engelska ordet för innehåll. När det gäller content på webben så står det för all form av innehåll som text, bild, ljud, film, grafik och allt annat som används på hemsidor och sociala medier. Det finns egentligen inga gränser för vad content kan vara så länge det genererar nytta och värde för din publik. 

3 tips för att lyckas med ditt content!

1. Bygg relationer – Jag har skrivit om detta förut men just när det gäller att skapa content så är det viktigt. Försök bygga en relation till din publik och var personlig (inom dina gränser såklart). Det skapar mer värdefullt content för läsaren och gör att fler vill ta del av det du berättar.

2. Målgruppsanalys – Detta har jag också tjatat om ett par hundra gånger tidigare men igen, det är så viktigt! Oavsett hur bra content du än producerar så spelar det ingen roll om inte din publik ser den. Var finns din målgrupp? Är det på Facebook, LinkedIn, Instagram, Youtube, din hemsida eller någon annan kanal?

3. Planera – Om du har en tydlig plan bakom ditt content och hur du publicerar det så gör du det lättare för mottagaren att se den röda tråden och förstå ditt budskap.

Mycket av det som är viktigt med det här handlar egentligen om vem som ska få budskapet, varför just den här målgruppen får budskapet och vad slutmålet med ditt innehåll egentligen är – om det så är en seotext till hemsida eller om det är en text för sociala medier. 

Ett mål kan vara att bygga upp ditt varumärke – ett annat mål kan vara att locka till ett köp av en produkt eller tjänst. Vilket du än väljer så är det viktigaste i det här att det finns en röd tråd och att det helt enkelt blir gjort!